Trækbanen
TRÆKBANEN - ved P-huset, Havnegade 2, 5500 Middelfart - følg GUMOZO’erne til vægmalerierne...

Af Maiken Nørup, museumsleder, Middelfart Museum

Middelfarts trækbane

1865
Trækbanen blev taget i brug
Indtil midten af 1800-tallet havde beboerne i Algades nordlige side haver ud mod vandet, hvor Havnegade ligger i dag. For enden af haverne lå stranden, hvor beboerne anlagde bådebroer og badehuse. Idyllen i området blev brudt da jernbanestrækningen Odense – Middelfart blev anlagt i 1865. Middelfart Banegård blev placeret lidt udenfor byen, hvor Gammel Banegårdsvej ligger i dag. For at kunne fragte gods til og fra Middelfart Havn blev der anlagt et enkelt spor fra banegården til havnen, der skar midt igennem haverne og strandbredden. Godsvognene blev trukket af en hest, og derfor blev banestrækningen kaldt ”Trækbanen”.
1865
1868
TRÆKBANEN forbindes til havnen
Beboerne måtte derefter krydse trækbanen for at komme til strandbredden, og da mange opfattede området som deres eget, gik de på banesporet, som de lystede. Det forstyrrede godstrafikken, og i 1868 blev der opsat skilte med varsel om bøder for færdsel på banen. Det vakte opstandelse, men middelfarterne måtte lære at leve med de nye tider og de stigende aktiviteter.
Trækbanens spor mellem haverne og stranden fotograferet omkring 1870. Tv. ses badeanstalt for drenge, der dengang lå ud for Torvet.

Foto: Middelfart Byarkiv.
1868
1902
Strandbreden er forsvundet
starten af 1900-tallet var strandbredden forsvundet og området opfyldt og udvidet med kajpladser, oplagspladser og den brolagte Havnegade. Middelfart Havn med trækbanens spor ca. 1905.

Foto: Middelfart Byarkiv.
1902
1935
Den første lillebæltsbro
Ved byggeriet af den første Lillebæltsbro blev jernbanen omlagt, og Middelfart Station åbnede på den nuværende placering i 1935. Fra stationen blev der anlagt et nyt spor, så industrivirksomheder langs havnen fortsat kunne transportere deres gods på det, der nu kaldtes Havnebanen.
1935
1965
Spor blev flyttet
De gamle spor langs Havnegade blev flyttet tættere på molen i 1966 og helt fjernet i slutningen af 1980erne.
1965
2009
Spor blev fjernet
I 2009 og 2012 blev sporene fra rådhuset til Gl. Banegårdsvej og siden Gl. Banegårdsvej til Odensevej fjernet. I dag er denne del af den tidligere banestrækning omdannet til gå- og cykelstier.
2009
2022
Projekt TRÆKBANEN åbner
2022